PEACENOTWAR MAKEFRIENDNOTENEMY FEAR ALLAH NOT MAN.ISLAM MEANS PEACE.ISLAM FOR ALL. MUSLIMS ARE NOT TERRORIST AND TERRORIST ARE NOT MUSLIM.PLEASE BE INFORMED THAT ALL PICTURES AND TEXT IN THIS BLOG ARE TAKEN FROM THE WEB UNDER FAIR USE TREATY AND FOR MY PERSONAL COLLECTION.IF THEIR OWNERS DO NOT LIKE THEIR PICTURES OR ARTICLES APPEAR IN THIS BLOG,PLEASE CONTACT ME TO DELETE..THANKS.
Monday, January 23, 2012
SEMASA perang Ahzab atau dikenali juga dengan perang Khandak, jumlah tentera musuh Islam dianggap terlalu besar berbanding dengan tentera Islam. Perbandingannya, 14,000 orang tentera musuh dengan 4,000 orang tentera Islam.
Antara puak atau golongan yang menyertai tentera musuh ialah golongan Yahudi Banu Quraizah yang sebelum itu telah pun membuat suatu perjanjian dengan Nabi Muhammad SAW, tidak akan melakukan serang-menyerang keatas orang Islam - di Madinah.
Setelah perperangan Ahzab tamat dan kaum Quraisy telah pulang ke Mekah dan ke kampung masing-masing, satu tindakan tegas diambil terhadap Banu Quraizah yang telah mengkhianati penjanjian itu. Pasukan tentera Islam di bawah pimpinan Sayidina Ali bin Abi Talib telah pergi menyerang perkampungan mereka yang terletak kira-kira 15 km dari Madinah.
Puak Yahudi Banu Quraizah bertahan di dalam benteng pertahananya. Sayidina Ali sendiri pergi mengintip untuk mendengar perbicaraan mereka di sebalik benteng itu. Ternyata mereka tersangat benci kepada Rasulullah dengan menghina serta mencaci-maki. Maka tentera Islam pun mengepung benteng penenpatan Yahudi banu Quraizah itu.
Selama 25 hari pengepungan dilakukan. Dalam masa itu terjadilah pertempuran panah memanah dan baling membaling batu antara ke dua pihak. Setelah lama terkepung, kaum Yahudi itu pun sedar bahawa mereka tidak lagi mampu bertahan dengan kepungan tentera Islam berkenaan. Pemimpin mereka bernama Kaab bin Asad bersuara, “Saya ingin menyampaikan sesuatu kepadamu, apakah kamu semua bersedia mendengarnya?”
“Apakah itu?” tanya mereka serentak.
“Pertama, sebaiknya kita mengikut sahaja dia (Nabi Muhammad) sebab telah nyata kebenaran yang dibawanya. Memanglah ia seorang Nabi dan utusan Allah. Dan ini telah pun tercatat dalam kitab kita sendiri bukan?”
“Kita tidak akan menukar agama kita. Kita tetap memegang ajaran kitab kita, iaitu kitab Yahudi,” jawab mereka.
“Kedua,” kata Kaab selanjutnya, “Kalau kamu tidak suka demikian, baiklah kita bersama-sama membunuh anak-anak dan wanita-wanita kita, kemudian kita datang kepada Muhammad, masing-masing dengan pedang yang terpanjang.
“Jika kita dibunuh oleh Muhammad semuanya, maka kita tidak meninggalkan apa-apa di belakang kita, iaitu anak-anak dan isteri-isteri kita. Tetapi kalau kita menang, mudahlah kita mendapat wanita-wanita daripada mereka dan kemudian akan melahirkan anak-anak kita lagi.”
Mendengarkan kata-kata ketua mereka itu, lalu mereka berteriak, “ Adakah kita disuruh membunuh orang-orang yang kita kasihi dan cintai? Adakah kebaikan bagi kita sesudah membunuh anak-anak dan isteri-isteri kita?”
“Ketiga,” kata Kaab lagi, “Jika kamu semua enggan menerima ini, mari kita malam ini keluar dari benteng kita dan bersama-sama pergi kepada Muhammad untuk memohon keputusan daripadanya. Kerana malam ini adalah malam Sabtu iaitu hari yang kita hormati. Mudah-mudahan beliau dapat memberikan keampunan kepada kita semua. Dan marilah kita keluar, barangkali juga kita dapat mengalahkan Muhammad serta kaumnya kerana mereka menyangka kita tidak akan berperang pada hari Sabtu ini.”
Mendengarkan kata-kata itu, mereka jadi marah lalu berkata, “Bagaimana kita boleh merosakkan hari Sabtu yang kita hormati sejak nenek moyang kita dahulu, kecuali orang-orang yang telah berubah muka mereka menjadi kera?”
Segala nasihat dan cadangan Kaab semuanya mendapat tentangan dan bantahan daripada kaumnya. Justeru, Kaab pun berkata, “Aku telah menasihatkan apa yang terbaik bagi kamu. Kalau kamu tidak menerimanya, terserahlah.”
Kepungan kaum Muslimin semakin ketat. Nasihat pemimpin telah mereka tolak mentah-mentah. Dan hubungan luar terputus sama sekali. Maka mereka mengambil keputusan untuk mengirim utusan kepada Nabi Muhammad, meminta supaya dibenarkan berjumpa dengan Abu Lubabah dan datang ke tempat mereka untuk meminta pandangannya.
Abu Lubabah adalah pemimpin golongan Aus yang pada mulanya telah berjanji akan tolong-menolong dengan Banu Quraizah tetapi, kini puak itu telah menganut agama Islam.
Rasulullah SAW telah menyetujui permintaan mereka dan dikirimkan Abu Lubabah ke tempat mereka terkepung itu.
“Apakah engkau bersetuju jika kita meminta keputusan daripada Muhammad, kerana kami sudah sangat menderita?” Tanya mereka kepada Abu Lubabah.
“Ya, saya menyetujuinya,” jawab Abu Lubabah sambil memberikan isyarat dengan jarinya menunjuk tenggorok yang bermaksud, kalau tidak, kamu semua akan dibunuh.
Maka sepakatlah mereka untuk tunduk dan menyerah kepada Nabi Muhammad dan sedia menerima apa jua keputusannya.
Mereka menyerah tanpa syarat dan hukuman dilaksanakan mengikut ajaran agama Yahudi sendiri, iaitu semua kaum lelakinya dibunuh, sementara kaum wanita dan anak-anak jadi tawanan serta harta benda mereka dirampas.
Inilah hukuman Saad bin Muaz dari golongan mereka sendiri yang dipersetujui oleh Nabi Muhammad SAW.
Demikian kisah benar bagaimana Rasulullah SAW menjalankan hukuman terhadap puak atau kaum yang mengingkari perjanjian dengan menyertai pihak musuh. Pengajarannya ialah apabila didapati sahih seseorang atau suatu kumpulan orang yang mengkhianati perjanjian yang telah dipersetujui bersama, maka hukumannya ialah bunuh dan jadi tawanan.
Posted by PakSulung at Sabtu, September 04, 2010 1 comments
E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook
Labels: Kisah dan Teladan
Jumaat, 3 September 2010
KISAH PENCURI TAMAR
PADA suatu hari, Abu Hurairah diserahkan tugas menjaga tamar orang berzakat oleh Rasulullah SAW. Tiba-tiba datang seorang tua lalu terus mengambil buah tamar dan memakannya. Abu Hurairah terus menangkap orang tua itu untuk di bawa mengadap Rasulullah atas tuduhan mencuri.
Orang tua itu mengeluh dan meminta dikasihani dengan berkata, ‘Aku adalah orang yang sangat miskin lagi ramai anak. Kerana itu aku sangat memerlukan makanan ini. Anakku menangis di rumah kerana perutnya lapar.’
Mendengarkan kata-kata orang tua itu, Abu Hurairah berasa terharu dan akhirnya melepaskannya. Keesokan pagi, Abu Hurairah telah ditanya oleh Rasulullah SAW: “Apakah yang telah dilakukan oleh tawanan kamu semalam?”
Jawab Abu Hurairah: “Dia aku lepaskan kerana mengeluh sebab anaknya di rumah sedang menunggu makanan daripadanya.”
“Nanti malam dia akan datang lagi,” kata Rasulullah.
Mendengarkan kata-kata Rasulullah itu, maka Abu Hurairah pun berjaga pada malam itu dengan bersungguh- sungguh. Memang benar, malam ini orang tua itu datang lagi lalu mengambil buah tamar dengan kedua belah tangannya. Sekali lagi Abu Hurairah menagkapnya dan memberitahunya akan dibawa mengadap Rasulullah. Seperti semalam, orang tua itu merayu dan benar-benar meminta maaf kerana dia tersangat memerlukan makanan untuk keluarganya. Dia berjanji tidak akan datang lagi.
Abu Hurairah pun jadi kasihan terhadap orang tua itu dan akhirnya dia membebaskan semula. Keesokkan harinya Rasulullah bertanya lagi kepada Abu Hurairah: “Hai Abu Hurairah, apakah yang kamu lakukan terhadap tawanan kamu semalam?”
“Dia aku lepaskan kerana benar-benar memerlukan makanan dan benar-benar miskin. Lagi pun orang tua itu sangat berhajat kepada makanan itu untuk keluarganya yang lapar. Dia telah berjanji tidak akan datang lagi.”
“Dia berdusta, dia akan datang kembali malan ini,” kata Rasulullah meyakinkan Abu Hurairah.
Oleh kerana lelaki itu akan kembali lagi malam ini, maka Abu Hurairah pun berjaga dengan lebih waspada lagi. Apa yang dikatakan Rasulullah memang benar. Malam ini orang tua itu datang lagi dan mengambil tamar dengan lebih banyak. Maka Abu Hurairah segera bertindak menangkap pencuri tua itu untuk dihadapkan kepada Rasulullah. Lantas dia meminta maaf dan berjanji tidak akan datang lagi.
Kali ini, Abu Hurairah tidak mahu melepaskannya dan berkata, ‘Kamu telah berjanji tetapi tidak menepatinya.’
Orang tua itu menjawab, ‘Jika tuan melepaskan aku nescaya aku ajarkan doa yang sangat berguna kepadamu.’
‘Apakah dia itu?’ tanya Abu Hurairah.
“Jika kamu mahu tidur di tempat tidurmu, maka bacalah ayat al-Kursyi, sesungguhnya kamu akan dijaga oleh malaikat yang ditugaskan oleh Allah untuk menjagamu. Dan semalaman itu kamu tidak akan didekati oleh syaitan hingga pagi,” jelas orang tua itu.
Esok paginya, seperti biasa Abu Hurairah ditanya lagi tentang tawanannya oleh Rasulullah.
“Hai Abu Hurairah, apakah yang telah dilakukan oleh tawananmu semalam?”
“Ya Rasulullah, dia telah mengajarkan doa yang sangat berguna kepadaku.”
“Apakah doa yang telah diajarkannya kepada mu?”
“Dia berkata, sebelum aku tidur bacalah ayat al-Kursyi terlebih dahulu kerana barang siapa yang membaca ayat tersebut maka Allah menyuruh malaikat menjaganya hingga pagi dan tidak akan dihampiri oleh syaitan,” jelas Abu Hurairah kepada pertanyaan Rasulullah.
“Dia telah berkata benar kepadamu, padahal dia adalah pendusta. Tahukah kamu siapa orang tua itu?”
“Allah dan RasulNya sahaja yang lebih mengetahui.”
“Ketahuilah Abu Hurairah, orang tua itu adalah syaitan.”
Posted by PakSulung at Jumaat, September 03, 2010 1 comments
E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook
Labels: Pedoman
Berbakti Kepada Dua Ibu Bapa Lebih Baik Dari Ibadat Dua Juta Tahun
ANASA bin Malik r.a. berkata bahawa beliau telah bertanyakan lapan soalan kepada Rasulullah SAW, dan telah dijawab baginda seperti berikut:
1. Ya Rasulullah, yang manakah lebih engkau suka, yakni bersedekah sepotong roti atau solat sunat 100 rakaat?
Sabda (jawapan) Rasulullah: “Sepotong roti yang engkau sedekahkan adalah lebih saya suka daripada solat sunat 100 rakaat.”
2. Ya Rasulullah, yang manakah engkau lebih suka antara menyampaikan hajat orang Muslim dengan solat sunat 1,000 rakaat?
Sabda (jawapan) Rasulullah: “Menunaikan hajat seorang Muslim lebih saya sukai dari solat sunat 1,000 rakaat.”
3. Ya Rasulullah, yang manakah engkau lebih sukai antara meninggalkan sesuap makanan haram dengan solat sunat 1,000 rakaat?
Sabda (jawapan) Rasulullah: “Meninggalkan sesuap makanan yang haram adalah lebih saya sukai dari solat sunat 2,000 rakaat.”
4. Ya Rasulullah, yang manakah yang engkau lebih sukai antara meninggalkan ghibah dengan solat sunat 1,000 rakaat?
Sabda (jawapan) Rasulullah: “Meninggalkan ghibah (mengumpat) lebih saya sukai dari solat sunat 10,000 rakaat.”
5. Ya Rasulullah, yang manakah engkau lebih suka, yakni menunaikan keperluan seorang wanita janda atau solat sunat 10,000 rakaat?
Sabda (jawapan) Rasulullah: “Menunaikan keperluan wanita janda lebih aku sukai dari solat sunat 10,000 rakaat.”
6. Ya Rasulullah, yang manakah lebih engkau sukai antara duduk dengan anak isteri di rumah dari i’tikaf di masjid?
Sabda (jawapan) Rasulullah: “Duduk sesaat bersama anak isteri lebih aku sukai dari i’tikaf dalam masjidku ini.”
7. Ya Rasulullah, yang manakah lebih engkau sukai, yakni membelanjakan wang untuk keluarga atau nafkahkan untuk jihad fisabilillah?
Sabda (jawapan) Rasulullah: “Satu dirham untuk belanja keluarga lebih aku suka dari 1,000 dirham dibelanjakan untuk jihad fisabilillah.”
8. Ya Rasulullah, yang manakah lebih engkau suka antara berbakti kepada orang tua atau ibadat 1,000 tahun?”
Sabda (jawapan) Rasulullah: “Ya Anas, telah tiba yang hak dan musnah semua yang batil (palsu), sesungguhnya yang palsu itu pasti musnah. Oleh itu berbakti kepada dua ibu bapa itu lebih saya suka daripada ibadat 2 juta tahun.”
Sesungguhnya, lapan soalan yang dikemukakan oleh Anas r.a. dan dijawab oleh Rasulullah SAW sebagai sabdanya itu, bukan semata-mata untuk pengetahuan Anas r.a. sahaja, sebaliknya ditujukan kepada semua umat Rasulullah SAW.
Posted by PakSulung at Jumaat, September 03, 2010 0 comments
E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook
Labels: Pedoman
Read more: http://sa-melayu.blogspot.com/2010_08_29_archive.html#ixzz1mzMh4mMH
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment