PEACENOTWAR MAKEFRIENDNOTENEMY FEAR ALLAH NOT MAN.ISLAM MEANS PEACE.ISLAM FOR ALL. MUSLIMS ARE NOT TERRORIST AND TERRORIST ARE NOT MUSLIM.PLEASE BE INFORMED THAT ALL PICTURES AND TEXT IN THIS BLOG ARE TAKEN FROM THE WEB UNDER FAIR USE TREATY AND FOR MY PERSONAL COLLECTION.IF THEIR OWNERS DO NOT LIKE THEIR PICTURES OR ARTICLES APPEAR IN THIS BLOG,PLEASE CONTACT ME TO DELETE..THANKS.
Monday, December 12, 2011
Kumpulan Evangelist yang merupakan salah satu cabang ajaran agama Kristian didakwa sebagai golongan yang paling aktif melakukan aktiviti memurtadkan umat Islam dan gerakan kristianisasi di Malaysia sekarang ini berbanding dengan kumpulan yang lain.
Exco Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Dr. Hasan Ali berkata, antara kumpulan masyarakat Islam yang dijadikan sasaran untuk dikristiankan ialah golongan miskin dan berpendapatan rendah, anak-anak muda yang gemar berpeleseran dan terbiar, serta pesakit-pesakit yang sedang nazak di hospital.
Selain itu, beliau memberitahu bahawa mereka juga mensasarkan gerakan kristianisasi di Malaysia itu terhadap golongan intelek yang bersifat liberal dan menyokong fahaman pluralisme agama, serta orang ramai di pusat membeli-belah dan kawasan kediaman dengan mengedarkan risalah ajaran mereka.
kristianisasi di Malaysia Gerakan Kristianisasi Di Malaysia : Evangelist Paling Aktif Murtadkan Umat Islam Malaysia?Menurutnya Datuk Dr. Hasan Ali, difahamkan kumpulan tersebut sangat aktif dengan gerakan kristianisasi di seluruh dunia termasuk Gerakan Kristianisasi di Malaysia.“Melalui bacaan dan laporan yang saya peroleh, kumpulan Evangelist paling aktif memurtadkan umat Islam, mereka punya pakar-pakar di dalam dan di luar negara.
Beliau turut menceritakan tentang seorang ibu tunggal memiliki tiga orang anak yang pernah dibaptiskan pernah bertemu dengannya dan menyatakan mereka menerima pelbagai bantuan lumayan dari gereja namun tidak sampai hati untuk meninggalkan Islam. Menurutnya, ibu tunggal tiga beranak itu menerima keperluan dapur yang lengkap secara bulanan, sewa rumah RM1,700 sebulan, manakala segala keperluan anak-anaknya ditaja penuh oleh pihak gereja.- baik ada makna tu . Selain itu, keluarga berkenaan juga diberikan sebuah kereta dan yang paling ‘isitimewa’ ialah keluarga itu akan dihubungi untuk bertanya khabar pada jam 7.00 pagi hingga 7.30 pagi pada setiap hari.
Gerakan Kristianisasi di Malaysia dianggap sebagai satu cabaran buat umat Islam di negara ini setelah terbongkar dengan beberapa kes seperti isu JAIS-GMDU, majlis pertemuan pastor-pastor di Pulau Pinang dan kes-kes murtad yang mencetus kontroversi seperti Lina Joy.
Merujuk kepada isu serbuan JAIS-GMDU, beliau turut menegaskan tidak akan sekali-kali meminta maaf kepada gerakan kristianisasi di Malaysia memandangkan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam kenyataan medianya baru-baru ini mengesahkan tentang bukti gerakan tersebut yang ternyata mencabar Islam di negara ini.
Diharap selepas ini Pusat Zakat Baitulmal pun kena kerja keras jugakla. Jangan memberikan satu kesukaran kepada golongan miskin atau yang “memerlukan” semasa berurusan dengan mereka. Itu kadang-kadang kita terdengar ramai yang akhirnya menerima sedekah dari pihak kerja sebagai peluang alternatif bagi mereka mendapatkan bantuan lebih-lebih lagi di saat mereka dalam “keadaan terdesak”. Macam-macam boleh jadi.
Kalau diikutkan pengumuman kutipan pusat zakat acapkali meningkat setiap tahun, tetapi masih ramai lagi “dilihat terlepas” daripada mendapat perhatian pusat zakat untuk menerima bantuan. Bagaimana tu?
“Diharap ini menjadi satu cabaran kepada Baitumal”
Satu lagi suka atau tidak, kita cukup fobia kepada sebarang perhimpunan yang didakwa mempunyai kaitan terhadap Gerakan Kristianisasi di Malaysia kepada orang Islam. Tetapi apabila bangsa sendiri yang memurtadkan orang lain seperti Ayah Pin contohnya, sehingga ke hari ini tiada tindakan selanjutnya.
Bagi kami kita perlu buang mentaliti :
Kalau kami tidak bantu mereka, kamu pun tidak boleh bantuan mereka iaitu merujuk kepada orang miskin terutamanya yang beragama Islam.
Lagi satu :
Mereka yang menerima bantuan daripada pihak gereja ini pun sebenarnya bukannya niat mereka nak masuk Kristian semata, tetapi tidak mustahil jika “perkara yang sukar telah dipermudahkan” dek kerana kesilapan kita sendiri akan menyebabkan akhirnya nanti mereka boleh terbuka hati untuk masuk Kristian. Pihak gereja pun tidak memaksa tetapi mereka pun ada agenda mereka tersendiri. Pun ianya tidak mustahil boleh terjadi.
Lagipun kalau dilihat sebenarnya, memang dilihat kumpulan Evengalist memang kerja mereka nak tarik orang masuk Kristian. Ini pun satu benda yang tak boleh boleh kita nak tolak ke tepi atau abaikan. Memang ada usaha itu dan ia berjalan setiap masa. Di mana-mana sahaja. Mana-mana agama pun akan cuba pujuk orang lain masuk agama mereka, cuma agama ajaran sesat sahaja yang main sembunyi-sembunyi.
Sepatutnya kita sendiri kena bermuhasabah diri kita kenapa boleh jadi begitu, apa kekurangan kepada kita sehingga banyak dana yang terkumpul, tetapi pengagihan tidak sampai kepada kumpulan sasaran. Dalam pada masa yang sama pengagihan wang zakat janganlah bersifat “one off” tetapi biarlah penerima zakat dalam pada masa yang sama diberikan pengajaran/pembelajaran agama sebagai 1 pakej supaya mereka lebih teguh iman dalam menghadapi cabaran semasa. Memberi bantuan wang saja tak cukup rasanya…..
Dalam keadaan kita “cepat melatah” tentang gerakan Kristianisasi di Malaysia ini, kita sendiri boleh melihat di kaca televisyen, program hiburan yang dianjurkan, majalah dan banyak lagi yang kebanyakannya orang Islam sendiri yang lalaikan orang Islam sendiri. Adakah kita boleh nafikannya? Tidak kita semuanya ini bakal mempercepatkan ’percepatan’ proses pemurtadkan? Sekian….
Jarang kita mendengar ahli agama yang dilantik memperbetulkan soal ini. Jarang sangat. Kadang-kadang tertanya-tanya kami ke manakah mereka? Di saat “golongan-golongan yang lalai seperti kami ini” memerlukan perhatian daripada ahli agama?
kristianisasi di malaysia3 Gerakan Kristianisasi Di Malaysia : Evangelist Paling Aktif Murtadkan Umat Islam Malaysia?
Kalau dilihat dengan duit bantuan yang diberikan oleh pihak gereja ini, sukar untuk mempercayai angka-angka yang diberikan bulat-bulat sedangkan seperti yang kita ketahui selama ini mereka yang pergi ke gereja untuk “sembahyang” yang perlu memberikan duit. Walaubagaimanapun, cukup sekadar kita terus “berjaga-jaga” sebab ianya tidak mustahil bagi memperolehi duit yang baik bagi menggerak operasi kumpulan duit untuk mengerakkan operasi Kumpulan Evangelist ini.
Bagi pengikut agama Kristian :
1. Tithe @ wang persepuluhan – iaitu 10% daripada jumlah pendapatan mereka; samada harian, mingguan, bulanan atau lain-lain lagi. (Ayat Alkitab yang dijadikan rujukan untuk hal ini adalah Deuteronomy 14:22-29)
2. Offering @ pemberian – Setiap kali waktu kebaktian @ service pada hari Ahad ataupun kebaktian dalam kelompok kecil seperti kebaktian wanita, remaja, secara berkumpulan contohnya ini tiada jumlah yang ditetapkan. Mereka berikan mengikut keikhlasan. 1 sen boleh, RM 1 juta pun lagi boleh. (Ayat Alkitab yang dijadikan rujukan untuk hal ini adalah Matthew 6:19-21)
Oleh sebab itulah, jangan hairan jika pihak gereja kaya raya. Golongan yang berkemampuan setiap kali datang ke gereja waktu Ahad memang akan bagi paling kurang RM50 untuk offering. Ini kerana menurut mereka, kalau kita ada duit untuk beli baju, gadget atau makan mahal-mahal, apa salahnya kalau bagi lebih sedikit untuk Rumah Tuhan? Nah. Kalau ada 100 orang berfikiran sebegitu, sudah berapa dalam sebulan (untuk service hari Ahad sahaja dan belum campur yang lain)?
Dan kerana itu jugalah, gereja-gereja tidak perlu dana dari kerajaan (kecuali di Sabah di mana kadang-kadang gereja mendapat peruntukan dari kerajaan Sabah) untuk pembinaan gereja-gereja besar.
Jadi yang menjadi persoalannya sekarang, kenapa dilihat gerakan Kristianisasi di Malaysia (Avangelist @ pendakwah Kristian) aktif murtadkan umat Islam? Mengapa?
Semuanya adalah kerana kenyataan ini:
“Lalu Ia berkata kepada mereka: Pergilah ke seluruh dunia, beritakanlah Injil kepada segala mahkluk” [Markus 16:15]
“And He said to them: Go into all the world and preach the Gospel to every creature” [Mark 16:15]
Firman ini, adalah perintah langsung daripada Isa Almasih (yang dikenali di dalam kitab Injil Kristian) kepada 12 rasul yang juga adalah murid-muridNya yang terpilih untuk menyebarkan Injil ke seluruh dunia. Dan firman ini juga menjadi pegangan semua gereja-gereja yang percaya kepada Isa Almasih (yang dikenali di dalam kitab Injil Kristian)
Persoalannya, kenapa gereja-gereja dilihat tidak henti-henti memurtadkan Melayu Islam walaupun adanya tentangan?
Misi dan panggilan memberitakan & menyebarkan Injil adalah nafas gereja. Ertinya, tanda bahawa gereja hidup adalah ketika ia melaksanakan tugas panggilannya sebagai pemberita Injil. Apabila gereja tidak melaksanakan perkabaran Injil, maka gereja tersebut bukan gereja yang hidup dan benar. Gereja seperti itu hanya sebagai komunitas institusional perkumpulan sosial yang tidak berdasarkan Injil Kristus. (**Sumber : Pdt. Dr. Darwin Lumbantobing)
Merujuk kepada frasa ‘segala mahkluk @ every creature’ yang digunakan dalam firman di atas’, ianya merujuk kepada semua umat manusia dari segala keturunan, bangsa dan kaum di muka bumi ini termasuklah bangsa Melayu yang beragama Islam di Malaysia. Sebenarnya SEMUA Kristian dituntut untuk menjadi pemberita Injil. SEMUA Kristian adalah evangelists; bukan sekumpulan dua sahaja.
Kami tidak pasti sebenarnya apakah Datuk Dr. Hasan Ali ini faham dengan konsep evangelism ataupun tidak. Kami quote balik apa yang beliau katakan seperti di atas artikel ini :
Kumpulan Evangelist yang merupakan salah satu cabang ajaran agama Kristian didakwa sebagai golongan yang paling aktif melakukan aktiviti memurtadkan umat Islam dan gerakan kristianisasi di Malaysia ini berbanding dengan kumpulan yang lain.
Cabang? Apa yang beliau maksudkan dengan ‘kumpulan evangelist = salah satu cabang ajaran Kristian’? Ayat ini agak mengelirukan. Kalau di Indonesia, cara pendakwahan Kristian dilakukan dengan cara melawat pesakit-pesakit di hospital dan memberikan bantuan kewangan dan mendoakan mereka-mereka yang sakit.
Bagaimana kita nak berhadapan dengan “musuh”, jikalau kita dilihat masih gagal untuk mereka secara menyeluruh? Kongsikan pendapat anda mengenai isu gerakan Kristianisasi di Malaysia yang heboh diperkatakan sekarang ini?
BACA YANG INI PULA (BERITA YANG BERKAITAN) :
Himpunan Sejuta Umat (HIMPUN) : Membendung Ancaman Akidah Umat Islam di Malaysia
Ibrahim Ali Perkasa Kata Jihad Perang Salib Kepada Kristian
Seksualiti Merdeka 2011. Kenapa Perlu Ada Pesta Sebegini Di Malaysia?
Royalti Minyak Kelantan. Sampai Bila Rakyat Kelantan Harus Menunggu Hak Mereka?
(Video) Serbuan JAIS Di Gereja Sebab Kristianisasi Islam
Puak Gay Malaysia Buka Gereja Gay?
Buy Windows 7 PC and Office 2010 now! See offers here.
{ 113 Komen Bernas… Telah Dikongsikan Setakat ini. Pandangan Anda Pula? }
1 Wak Jawa October 17, 2011 at 10:43 am
Alah….gereja beri sedekah kepada sesiapa yang memerlukan. Dia bagi kita ambil. dia terbuka hati nak terima kristian atau tidak…itu hak dia sendiri. Yang penting iman dalam diri diperkuatkan dahulu…tiada paksaan dalam kristian. sebab terbukti, kalau dipaksa pon, hanya atas nama sahaja tetapi hati dan jiwanya, tetap bukan kristian. apa guna agamanya atas kertas kristian tetapi tidak amalkan. betul tak?
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
2 Asnor October 17, 2011 at 10:50 am
Berani betul berani Dr Hasan cakap macam ni tanpa berunding dengan ahli tertinggi daripada Pakatan Rakyat terutamanya LIm Kiat Siang & Lim Guan Eng…tak takut ke kat DAP dan Khalid Gereja? Aku takut nanti riwayat politik Dr hassan tak lama lepas ni…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
3 Pena Biru October 17, 2011 at 10:50 am
itulah pelik jugak sbb org2 kaya termasuk pemimpin yg ada elaun ribu-riban sbg ahli parlimen sng dpt duit zakat walaupun atas asnaf fisabilillah, tp org miskin nak mintak duit zakat bukan main payah lagi…
mmg x adillah cara pembahagian duit zakat, patutnya asnaf fakir miskin lebih diutamakan drpd asnaf fisabilillah yg rata-rata yg mintak adalah org2 kaya yg ada harta….
Pena Biru Berita Terkini….Tiada Lagi CintaMy Profile
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
4 insan bersyukur October 17, 2011 at 10:54 am
tanda2 akhir zaman…BERSEDIALAH!!! keimanan yang teguh pasti akan merdeka..insyaALLAH…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
5 Abd Mutalib October 17, 2011 at 10:56 am
Jom orang Melayu kita bersatu supaya umat islam malaysia kesemuanya bersatu padu bersolat hajat dan membaca yasin utk menghancurkan evangelist ini.
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
6 Pak Awang October 17, 2011 at 11:04 am
Dalam 1 hadis, Nabi bersabda “Hampir saja kefaqiran membawa kepada kekufuran…”.
Ramai yg menafsirkan kefaqiran ini sebagai miskin harta benda seperti tiada duit dsbnya. Namun begitu, maksud yg lebih tepat ialah kefaqiran/kemiskinan dari segi keimanan/kerohanian atau miskin ilmu agama.
Kerana walaupun kita kaya raya, namun jika miskin iman, maka tetap akan kufur. Orang2 Islam yg susah dan hanya mengharap bantuan zakat semata-mata tanpa mahu berusaha (walaupun ada kudrat), ditambah pula miskin imannya/ilmu agamanya memang akan mudah terjerumus dengan kekufuran…..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
7 org tulen October 17, 2011 at 12:07 pm
Inila terjadi bila isu ini d politikan..kita harus memamahi agama lain dan bukannya ajak bermusuh..dalam menganuti agama lain tiada paksaan..bila seseorang itu terbuka untuk memenerima sesebuah agama,kita tdk boleh memusuhinya..sebaiknya org yg beriman akan sentiasa mendoakan agar org ni sentiasa gembira dgn pilihannya. Semoga org yg sentiasa bermusuh dgn agama yg lain balik ke pengkal agama masing2 kerna d dlm semua agama tiada perkataan memusuhi agama lain..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
8 Supir October 17, 2011 at 12:27 pm
Org2 kristian yg kuat pegi gereja ni banyak menyumbangkan pendapatan diorang kepada gereja. Itu yg gereja banyak duit. Ada yg menyesal gak bagi duit riban2 kt gereja tp gereja buat gi melabur macam city harvest church kt Singapore.
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
9 Pena Ungu October 17, 2011 at 12:56 pm
Pena Biru: itulah pelik jugak sbb org2 kaya termasuk pemimpin yg ada elaun ribu-riban sbg ahli parlimen sng dpt duit zakat walaupun atas asnaf fisabilillah, tp org miskin nak mintak duit zakat bukan main payah lagi…mmg x adillah cara pembahagian duit zakat, patutnya asnaf fakir miskin lebih diutamakan drpd asnaf fisabilillah yg rata-rata yg mintak adalah org2 kaya yg ada harta….
Pena biru jika nak tergolong dalam golongan fisabilillah kena belajar rajin2 sampai boleh pegi jordan…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
10 n'gor October 17, 2011 at 3:17 pm
mana silapnya islam msia hingga kristian dianggap lbh mulia…kita x perlu masjid yg cntk2..kita perlu umat yg kaya smuanya..tiada yg fakir..hidop utk amal..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
11 king solomon October 17, 2011 at 3:25 pm
bg aku x salah agama mana sekalipn nk promote agama masing2..islam pn sntiasa brdakwah untk tarik minat org yg ingin peluk islam..yg aku pelik negara kita ni dr pmimpin atas hingga ke bwh smua ‘islam’ belaka..gunakn la kesempatan yg ada sementara ada kuasa ditangan..kita boleh guna media massa,satu cara yg paling brkesan untk promote islam..tapi tgok je la rncangan2 kt tv skrg ada ke menunjukkan keislaman kita sbgai ‘negara islam’(konon).?? Kita jgn mudah menelan sgala propaganda mereka2 yg mabuk kuasa.!!!
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
12 joe October 17, 2011 at 4:01 pm
Dr hassan ali…sangat langtang bersuara tentang kristianisasi…tapi xdinafikan mereka memang akan memurtadkan umat islam masuk kedalam agama mereka..tapi kita jangan terlepas pandang pemurtadan ini bukan sahaja tukar agama..tetapi pemurtadan melalui cara hidup dan ideologi sekular..ini yang telah berjaya …..kat malaysia..kemurtadan ini bukan berlaku pada islam saja tetapi semua agama didunia…termaksud kristian…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
13 bebas October 17, 2011 at 10:48 pm
saudara penulis, saya rasa senang dengan persoalan anda. saya nak tambah:
kenapa tidak kita masing-masing berusaha menjadi insan yang lebih baik, berkelakuan elok dan berfikiran wajar dan lebih kuat dalam pegangan masing2..? dari kita asyik melihat kejahatan orang, mengata perbuatan orang…
bukan kah sepatutnya iman seseorang itu miliknya sendiri. pilihan itu di tangan masing-masing. perlu kita lihat, tanya dan fikir… sekuat mana orang paksa, dalam hal agama… dapatkah di paksa…?
logiknya… terpulang dengan dia kalau nak senang, nak hidupnya ditanggung oleh gereja lalu masuk kristian. itu hal dia dengan Tuhan dia. mungkin dia tidak ikhlas. habis tu, kita nak buat apa…? cuba kita fikir balik, org bukan islam yang berkahwin dengan islam, sama ada dia jujur dan ikhlas memeluk islam… saya tak tau pendapat yang lain… tapi perkara utama kebanyakan orang (maaf bagi yang jujur) adalah sebab cinta kasih kepada pasangannya… sebab itu pun slah satu cara agama islam menyebarkan agamanya. perlukah itu dipersoal? tidak perlu kan? itu telah termaktub. diwajibkan… ini sekadar pendapat saja lah…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
14 JANTAN MELAYU October 17, 2011 at 11:51 pm
Menurut laporan dari sebuah akbar Jerman ,Welt am sonntag Vatican menyediakan wang yang banyak untuk mengekang perkembangan islam diseluruh dunia serta untuk memurtadkan orang islam.Dalam laporan bertajuk ‘Sejuta menentang Muhammad’ sejumlah besar wang diberikan kepada Congregation for the Evangelization of People sebuah organisasi sulit Kristian, beribu pejabat di Rom.Ianya menyediakan secara langsung beribu orang mubaligh untuk negara yang menyekat pengembangan Kristian.Organisasi ini memiliki infrasruktur besar termasuk 42000 sekolah,1600 hospital ,6000 pusat perubatan kecemasan, 12,000 pejabat untuk membantu orang yang bermasaalah.Tumpuan organisasi ini adalah di Asia dan Afrika.Mereka bergantung kepada kaedah pentadbiran kejam untuk berjaya,sama seperti kaedah yang digunakan oleh anggota tentera.Organisasi ini mendapat sokongan padu dari negara Eropah dan Amerika.Mereka juga mendapat bantuan dari agensi perisikan negara-negara tersebut.
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
15 guntur November 10, 2011 at 6:58 pm
Baca statement ni, memperburuk negara orang lain…. Mesti ada sebab kenapa mereka buat gitu…yang awak ni pepandai nak buruk kan negara orng….memurtad kan islam lah…. macam je awak tau cerita sebenarnya… klu awak dah anti kiristian walau apan pun perbuatan baik agama kristian, tapi di mata awak semuanya lah buruk… teruk lah awak ni…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
16 jantan melayu November 12, 2011 at 4:46 pm
OH ,macam tu rupanya,kalau macam tu bolehlah saya membuat sebuah pertubuhan Islam di negara ini serta melatih beribu IMAM untuk dihantar menjadi Imam di negara-negara Barat dan Amerika pula, serta menubuhkan Sekolah Agama Islam dinegara Barat pulaklah ye.Boleh awak tolong promosikan dasar keterbukaan awak ini pada mereka ,sama- sama membuat kebaikan, tiada yang salah kan…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
17 kerajaan semut October 18, 2011 at 12:12 am
sbb tu Rasullullah S.A.W ajar doa menolak kemiskinan…
senjata utama kristian adalah mengunakan harta dunia utk menjerut orang islam…
moga Allah mencatat nama kita di antara org islam mukmin sejati sehingga ke akhirat…
Allah menurunkan rezeki dan harta disekeliling kita, mengapa kita buta???
yang melapangkan hati, yang meringankan beban masalah bukan duit!!!
Tapi Allah s.w.t !!!
kepada saudara2 seislam yg teruji kesempitan duit bersabarlah dan berhijrah berpegang kepada tali2 ALLAH s.w.t = Al-Quran (manual utk kejayaan didunia dan ke akhirat)
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
18 Petai October 18, 2011 at 6:39 am
Pehal negeri sarawak nampak kecil dalam peta kat atas haaa??
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
19 hazif October 18, 2011 at 8:04 am
Jangan cepat melatah….banyak kelemahan yang dilakukan olih orang-orang sekarang…termasoklah ahli ahli yang mengaku gulungan yang pandai dalam ugama….mendabik dada dia lah yang pakar dalam segala hal ugama di Malaysia…maka kelemahan ini di lihat olih pihak Ugama lain dan kesempatan ini di ambil..tindakan mereka ini ada tepat pada waktu nya…dimana rata rata orang melayu yang berugama islam…hanya lah luaran sahaja….isi kosong….menjatuhkan orang yang seugama demi kepentingan diri sendiri….ISLAM KA……yang mengajar ……….aku memang bodoh dalam ugama islam..tetapi aku tau yang dosa dan pahala….tetapi atau takut memjatuhkan aib dan maruah orang lain…sahinggakan satu dunia bolih tahu…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
20 hazif October 18, 2011 at 8:15 am
Pada aku hal Pihak gereja ini yang memberikan bantuan kepada orang yang bukan keristian in dah lama aku tahu pada zaman 80an lagi….pihak gereja tidak banyak soal dalam memberikan bantuan…. tetapi pihak Bantuan Zakat dulu di Chow Kit….kita hanya nak tahu samada layak dan cara bolih memohon bantaun Pihak Kutipan Zakat….apa yang kita dapat….pihak PKZ…ini mencemoh, dan memperli….lalu kata kata yang menyakitkan hati….yang memberikan kata-kata manis tetapi pedih sahingga sekarang…masih lagi terasa kesan yang mendalam…..yang pelik nya orang gaji yang dibayar kepada keseluruhan kakitangan PKZ ini datang dari mana???…… semuga kakitangan yang mengendalikan kutipan Wang Zakat ini jika tidak adil dalam mengendalikan agihan wang zakat ini akan dilaknat Allah….
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
21 hazif October 18, 2011 at 8:42 am
Aku dan kawan pernah pergi kegereja Di Bukit Nenes Convent ….pihak gereja manis dan baik hati….kata kata yang welcome dan makan dan minum…bukan macam di Masjid…pihak Imam dan siak bukan nak menegur ataupon mengucapkan salam….pandang pon tak mau…..tapi tak apa lah…….duit kutipan hari juamaat kalo dilihat pada carta sebulan hampir 5ribu x setahun…duit itu pegi mana?…aktiviti apa?….kalo bab makan tiap2 malam jumaat kadang kala di sedekah olih orang ramai….masjid mana yang nak bantu orang susah….dimana peranan masjid….masjid pon tak bersih..bersawang dan berhabuk…sepatut nya masjid dibuka 24jam…bagi orang2 yang inginkan sembahyang sunat tahajut,duha,taubat dan lain-lain…tapi lepas sahaja sembahyang isaq masjid tutup gelap gulita pagar berkunci…..dimana kah? nak kita lihat cahaya nur illahi…..diwaktu malam dan siang…..duit kutipan orang ramai itu tidak bolih ka? digajikan pengawal keselamatan..seperti mana gereja buat…..yang tuhan ko ampon lah dosa aku…terlalu emosi…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
22 Org Kampung October 30, 2011 at 9:38 pm
Ambo setuju,dan nak kongsi apa yang ambo tau. Org K’tian ni bukannya dok panggil mai la joint kami TAPI cara diaorang ni PLAN ambo ingat dari 4-5 generasi dulu kot. Pendekatan mereka berterusan dan sentiasa tunjukkan yang mereka ni JUJUR & AMBIL BERAT. ( Cth : anak sipolan tu dpt masuk U tapi tak mampu nak beli LAPTOP ( ahli gereja berkaitan buat kutipan dan belikan ) Bukan kata org MELAYU ISLAM tak buat cam tu tapi BANYAK yang ambo dengar ayatnya cam ni ( Nanti bila dah dapat Gaji Bosa ada dia ingat kita ) 2 situasi ni apa kita akan dapat . . berterusanlah generasi melayu ( ISLAM ) akan ada menteliti begini sampai bila2. ( Ada yg sedia membantu TAPI berapa ramai ). GEREJA ada fund 10% dr ahlinya. ISLAM ada ZAKAT apa kurangnya kalau betul2 digunakan ke jalan yang sepatutnya. Cakap pasal ZAKAT, sepatutnya setiap KAKI TANGAN PEJABAT ZAKAT seluruh negara wajib di cuci minda mereka melalui program ( motivasi ke training ke – napa mereka kerja disitu ) kekadang tak leh nak salahkan pekerja kat situ sbb ada gak orang kita yg dapat BANTUAN zakat TAPI tak sedar diri ( Tukar h/phone 3bulan 1X – contoh . . .) Baiknya bagi KAIL bukan IKAN tapi kena tengok2 gak, jangan sampai KAIL kena JUAL ….
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
23 Ex-Plorer October 18, 2011 at 9:34 am
Murtad.. murtad… tu jak yg korng tau.. Benda mcm nie pn nak jd kan issue ker.. tiada bnda lain ker korng nak bt.. agama masing2 la jga.. bkn nak bermusuh plak.. Dunia.. Dunia..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
24 panau November 9, 2011 at 11:33 am
Betul tu…aku ni sejak lahir lagi kristian. Tak pernah aku tahu kristian ni main paksa orang masuk agama kristian. Sapa nak masuk, masuk la takkan kita nak halau pulak. Aku dah puluh kali masuk pi surau dan masjid tapi aku tak masuk islam pun. Itu terpulang dengan masing-masing. Pegangan agama masing2 tu kena kuat. Kalau kita percaya dengan agama kita, org pujuk macam mana pun kita tak akan lemah punya.
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
25 Aku Islam October 18, 2011 at 10:54 am
Nape??ko takut??sape dia utk kite takut.ko ptut takut ngan Tuhan..
Asnor:
Berani betul berani Dr Hasan cakap macam ni tanpa berunding dengan ahli tertinggi daripada Pakatan Rakyat terutamanya LIm Kiat Siang & Lim Guan Eng…tak takut ke kat DAP dan Khalid Gereja? Aku takut nanti riwayat politik Dr hassan tak lama lepas ni…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
26 beritaduamasa.com October 18, 2011 at 10:57 am
ko sedar ke apa ko merepek ni?? orang murtad ko buat derkk je ha. kalau ahli keluarga ko murtad?ko redha la?? jawab sekarang
org tulen:
Inila terjadi bila isu ini d politikan..kita harus memamahi agama lain dan bukannya ajak bermusuh..dalam menganuti agama lain tiada paksaan..bila seseorang itu terbuka untuk memenerima sesebuah agama,kita tdk boleh memusuhinya..sebaiknya org yg beriman akan sentiasa mendoakan agar org ni sentiasa gembira dgn pilihannya. Semoga org yg sentiasa bermusuh dgn agama yg lain balik ke pengkal agama masing2 kerna d dlm semua agama tiada perkataan memusuhi agama lain..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
27 kurapakuru October 18, 2011 at 12:04 pm
menarik komen2 saudara.
begitu le selagi name nye manusia. Tapi kan ape peranan masjid2 untuk menarik lebih ramai umat manusia supaya menuju kejalan yg di redhai ? ceramah sana-sani…pimai-pimai tang tu jugak. Nak buat ceramah pun kene sekat camne ? Motivasi nye jika ade sumbangan kewangan di situ lah umat manusia akan menuju ……
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
28 org tulen October 18, 2011 at 12:24 pm
Sblum tu aku nak tanya awak,awak ni manusia ka atau apa? D sabah yg kristian masuk muslim tak pun org bising2 tentang ni..tapi bila muslim masuk agama lain,da bising2. Dlm saudara sya pun ada yg dari kristian masuk muslim tapi kami tak kata pun dia murtad atau membenci dia..itu pilihan masing2 sebab tiada paksaan bila seseorg itu nak masuk agama lain..semua dari akidah org itu..malahan kami gembira lagi bila ada saudara yg muslim dan kristian…kami tak ada pun gaduh2 mcm dekat kat semenanjung tu..sebab politik la sesama agama lain bergaduh..
beritaduamasa.com:
ko sedar ke apa ko merepek ni?? orang murtad ko buat derkk je ha. kalau ahli keluarga ko murtad?ko redha la?? jawab sekarang
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
29 Nildih October 18, 2011 at 6:33 pm
Saya setuju dgn pendapat org tulen tu……terpulang kepada kita memikirkannya,mana yang terbaik……
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
30 paul October 18, 2011 at 2:27 pm
satu malaysia semua bolih
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
31 Nildih October 18, 2011 at 6:27 pm
Wak Jawa:
Alah….gereja beri sedekah kepada sesiapa yang memerlukan. Dia bagi kita ambil. dia terbuka hati nak terima kristian atau tidak…itu hak dia sendiri. Yang penting iman dalam diri diperkuatkan dahulu…tiada paksaan dalam kristian. sebab terbukti, kalau dipaksa pon, hanya atas nama sahaja tetapi hati dan jiwanya, tetap bukan kristian. apa guna agamanya atas kertas kristian tetapi tidak amalkan. betul tak?
Saya sependapat dengan saudara,kerana dalam beragama ini tiada paksaan,jadi terpulang kepada diri masing-masing,mana yang terbaik.Saya percaya juga setiap agama menuntut kita supaya berkelakuan baik sesama sendiri.Jadi,dalam perkara ini marilah kita berfikir secara rasional dan saling menghormati hak sesama sendiri.
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
32 jantan melayu October 18, 2011 at 10:37 pm
org tulen:
Sblum tu aku nak tanya awak,awak ni manusia ka atau apa? D sabah yg kristian masuk muslim tak pun org bising2 tentang ni..tapi bila muslim masuk agama lain,da bising2. Dlm saudara sya pun ada yg dari kristian masuk muslim tapi kami tak kata pun dia murtad atau membenci dia..itu pilihan masing2 sebab tiada paksaan bila seseorg itu nak masuk agama lain..semua dari akidah org itu..malahan kami gembira lagi bila ada saudara yg muslim dan kristian…kami tak ada pun gaduh2 mcm dekat kat semenanjung tu..sebab politik la sesama agama lain bergaduh..
Nildih: Saya sependapat dengan saudara,kerana dalam beragama ini tiada paksaan,jadi terpulang kepada diri masing-masing,mana yang terbaik.Saya percaya juga setiap agama menuntut kita supaya berkelakuan baik sesama sendiri.Jadi,dalam perkara ini marilah kita berfikir secara rasional dan saling menghormati hak sesama sendiri.
Memang semua agama menuntut supaya berkelakuan baik tetapi mengapa orang, serta negara kristian berkelakuan buruk.Meskipun telah termakhtub dalam undang -undang serta pelembagaan negara, Agama lain tidak boleh dikembangkan dikalangan orang Islam dinegara ini ,mereka masih berani melanggar perlembagaan negara ,adakah itu yang dikatakan kelakuan baik ,ataupun memang sengaja untuk menghuruharakan negara ini .Bagaimana mubaligh ini ingin mengajar pengikutnya berkelakuan baik sedangkan dia sendiripun tidak berkelakuan baik dengan melanggar undang -undang serta perlembagaan negara ini.
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
33 Nildih October 19, 2011 at 1:06 pm
jantan melayu:
Memang semua agama menuntut supaya berkelakuan baik tetapi mengapa orang, serta negara kristian berkelakuan buruk.Meskipun telah termakhtub dalam undang -undang serta pelembagaan negara,Agama lain tidak boleh dikembangkan dikalangan orang Islam dinegara ini ,mereka masihberani melanggar perlembagaan negara ,adakah itu yang dikatakan kelakuan baik ,ataupun memang sengaja untuk menghuruharakan negara ini .Bagaimana mubalighini ingin mengajar pengikutnya berkelakuan baik sedangkandia sendiripun tidak berkelakuan baik dengan melanggar undang -undang serta perlembagaan negara ini.
Inilah akibatnya kalau undang-undang manusia lebih penting dari ajaran agama itu sendiri……………..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
34 Honesty October 19, 2011 at 6:08 pm
Nildih: Inilah akibatnya kalau undang-undang manusia lebih penting dari ajaran agama itu sendiri……………..
Ya betul tu Nildih…kebanyakan pemerintah, undang-undang manusia /undang-undang negara lebih penting/berkuasa…..daripada kebenaran agama dan hak asasi manusia…sejarah lampau gereja Roman Catholic(Rome) telah membunuh umat Kristian (yg tidak sama pendapatnya) melebihi angka kematian perang dunia kedua…catatan sejarah sedikit tapi ada prophet terakhir yg Tuhan dedahkan semua yg telah dilakukan oleh kuasa little horn ini di dalam prophecy Bible..dan tidak lama lagi kuasa-kuasa ni akan bersatu dan memusnahkan sisa-sisa umat Tuhan…kerana mereka dari rombongan yg sama…sesiapa yg bijak harus meneliti keadaan diri sendiri sebelum pintu itu tertutup…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
35 Fred October 18, 2011 at 11:06 pm
…..Evangelical Church ni sebenarnya cabang protestant dari agama Kristian… Original kristian itu setahu saya Roman Katolik (RC)…oleh kerana ada ketua-ketua agama nak buka cawangan sendiri (tak sebuluh la kot dengan pemerintahan POPE), so diorang buat la…nama pun ‘PROTESTANT”…kalau bahasa melayu ‘Pembangkang-pembantah’…tak tau apa la… kalau di sabah, Evangelical ini namanya ‘SIB-Sidang Injil Borneo’…kat Borneo je rupanya… haha.. Di sabah, mereka pun dah ‘curi’ umat dari Katolik…..so, umatnya makin ramai… maka kaya raya la pastor mereka kerana konsep ‘persepuluh’ itu….rasanya, pastor mereka tu pun takde kursus Teologi macam paderi Katolik….mmmm….dalam Katolik, takde paksaan pun nak minta duit dari umat mcm SIB ni…itu bezanya…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
36 camar yang pulang October 19, 2011 at 12:19 am
org tulen:
Inila terjadi bila isu ini d politikan..kita harus memamahi agama lain dan bukannya ajak bermusuh..dalam menganuti agama lain tiada paksaan..bila seseorang itu terbuka untuk memenerima sesebuah agama,kita tdk boleh memusuhinya..sebaiknya org yg beriman akan sentiasa mendoakan agar org ni sentiasa gembira dgn pilihannya. Semoga org yg sentiasa bermusuh dgn agama yg lain balik ke pengkal agama masing2 kerna d dlm semua agama tiada perkataan memusuhi agama lain..
saya setuju dgn org tulen… Kepercayaan adalah hak masing2, adakah iman kita juga sudah cukup terpelihara ? Lantas kita merasa berhak utk menentukan iman seseorang. Itu adalah urusan antara dia dgn TUHAN…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
37 org sabah October 19, 2011 at 7:55 am
Fred:
…..Evangelical Church ni sebenarnya cabang protestant dari agama Kristian… Original kristian itu setahu saya Roman Katolik (RC)…oleh kerana ada ketua-ketua agama nak buka cawangan sendiri (tak sebuluh la kot dengan pemerintahan POPE), so diorang buat la…nama pun ‘PROTESTANT”…kalau bahasa melayu ‘Pembangkang-pembantah’…tak tau apa la… kalau di sabah, Evangelical ini namanya ‘SIB-Sidang Injil Borneo’…kat Borneo je rupanya… haha..Di sabah, mereka pun dah ‘curi’ umat dari Katolik…..so, umatnya makin ramai… maka kaya raya la pastor mereka kerana konsep ‘persepuluh’ itu….rasanya, pastor mereka tu pun takde kursus Teologi macam paderi Katolik….mmmm….dalam Katolik, takde paksaan pun nak minta duit dari umat mcm SIB ni…itu bezanya…
bro, ckp tu bgs2 la ckit…kta org kristian pn mau kutuk agama sdiri ka…palui la ko ni…mgkin ko sala msk church ni…ada church ajar ko kc buruk kristian ka…len kali pikir gna otak bkn smpn otak d lutut..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
38 Nildih October 19, 2011 at 12:51 pm
Abd Mutalib:
Jom orang Melayu kita bersatu supaya umat islam malaysia kesemuanya bersatu padu bersolat hajat dan membaca yasin utk menghancurkan evangelist ini.
Mengapa pula bertindak demikian untuk menghancurkan orang lain…..tidak kah itu berdosa namanya….
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
39 Nildih October 19, 2011 at 12:55 pm
org sabah: bro, ckp tu bgs2 la ckit…kta org kristian pn mau kutuk agama sdiri ka…palui la ko ni…mgkin ko sala msk church ni…ada church ajar ko kc buruk kristian ka…len kali pikir gna otak bkn smpn otak d lutut..
Betul tu…..mengapa sesama sendiri nak bergaduh…..itulah penyebabnya orang lain senang menghancurkannya….
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
40 Sabah"" November 15, 2011 at 5:05 pm
Wuaa.. Dengar sini suma warga yg ada di sini, agama itu tidak menentukan kita masuk syurga..tetapi apa yg penting hubungan kita dengan Tuhan yg kita sembah yg kita percaya..
Tidak perlu la kita mengata, mengutuk dan memburuk-burukan agama yg ada..LIHAT diri kita sendiri apa yg kita sa buat selama kita hidup, adakah segala perbuatan yg kita lakukan itu menyennangkan hati Tuhan?.. selidiki Hati diri kita masing2..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
41 Nildih October 19, 2011 at 12:58 pm
camar yang pulang: saya setuju dgn org tulen… Kepercayaan adalah hak masing2, adakah iman kita juga sudah cukup terpelihara ?Lantas kita merasa berhakutk menentukan iman seseorang. Itu adalah urusan antara dia dgn TUHAN…
Saya sependapat dengan anda….semoga ada lagi yang mereka sependapat dengan kita…….
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
42 awg1031 October 19, 2011 at 1:30 pm
aii, jabatan agama kt malaysia ni baru tau ke? ke baru nk ngelabah sbb dah masuk tv?
haaa, tulaaaa..kata lagi org sarawak org sabah duduk atas pokok..mundur la korang katakan..tp at least makin rmi peribumi sana yg convert masuk islam..kt semenanjung tanah MELAYU ape cer? kata advance sgt, dah lupa nilai2 islam ke sampai senang sgt diconvertkan dek non Muslim? MEMALUKAN..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
43 Honesty October 19, 2011 at 4:46 pm
Wak Jawa:
Alah….gereja beri sedekah kepada sesiapa yang memerlukan. Dia bagi kita ambil. dia terbuka hati nak terima kristian atau tidak…itu hak dia sendiri. Yang penting iman dalam diri diperkuatkan dahulu…tiada paksaan dalam kristian. sebab terbukti, kalau dipaksa pon, hanya atas nama sahaja tetapi hati dan jiwanya, tetap bukan kristian. apa guna agamanya atas kertas kristian tetapi tidak amalkan. betul tak?
Ya betul itu saudara, tiada paksaan dalam agama, dia masuk agama itu kerana agama itu yang menjadikan dia baik, bebas dari kejahatan yang dia telah lakukan masa lalu, juga bebas dari gangguan kuasa setan/kegelapan yang pernah menganggu hidupnya….kalau orang Kristian masuk agama lain, tak ada sesiapa yg mau membunuh dia atau menghukum dia, kerana hanya Tuhan yg berhak berbuat demikian…bukan kita yg sama-sama manusia biasa penuh kejahatan…macam anak Hamas(youtube) terpaksa melarikan di USA kerana nyawanya terancam hanya dia jadi Kristian….tak kira agama apa, kena buka fikiran dan minta Tuhan yg berkuasa untuk menunjuk agama yg betul, jangan sembarang cakap yg lain agama murtad atau tak betul…Tuhan yg hakim bukan kita manusia biasa…orang yg beragama betul diketahui dari sikap, kata-kata dan pembawaan dalam diri orang itu…kena pelajari, baca buku agama lain dan bandingkan macam terrorist Khalil dari Mesir (youtube)…kuasa Tuhan yg boleh mengubah tak payah paksa…tak payah kita hukum dia…atau mengutuk…kita tidak berhak berbuat demikian kerana kita bukan Tuhan/God…kita hanya boleh menasihati dan berdoa untuk dia…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
44 Honesty October 19, 2011 at 5:00 pm
Asnor:
Berani betul berani Dr Hasan cakap macam ni tanpa berunding dengan ahli tertinggi daripada Pakatan Rakyat terutamanya LIm Kiat Siang & Lim Guan Eng…tak takut ke kat DAP dan Khalid Gereja? Aku takut nanti riwayat politik Dr hassan tak lama lepas ni…
Pena Biru:
itulah pelik jugak sbb org2 kaya termasuk pemimpin yg ada elaun ribu-riban sbg ahli parlimen sng dpt duit zakat walaupun atas asnaf fisabilillah, tp org miskin nak mintak duit zakat bukan main payah lagi…
mmg x adillah cara pembahagian duit zakat, patutnya asnaf fakir miskin lebih diutamakan drpd asnaf fisabilillah yg rata-rata yg mintak adalah org2 kaya yg ada harta….
Kalau Muslim zakat, Kristian tithe dan offerings….semua wang ini dikembalikan kepada Tuhan untuk mengingati bahawa Dia yg mencipta dunia ini dan kita hanya mengelola/menguruskan wang ini sementara kita di dunia….
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
45 CYRUZ October 19, 2011 at 8:24 pm
Saudara dan saudari, Kristian tidaklah seperti yang anda semua fikirkan. Anda katakan bahawa pihak gereja ada memberi sehingga beribu-ribu ringgit. Setakat ini belum ada pun institusi gereja yang bertindak seperti demikan. kalau ada pun semuanya kerana kami mengasihi terhadap mereka yang memerlukan.. kristian walaupun kami dibenci atau dicaci sekali pun, kami tidak akan melawan.. kami tidak akan mengheboh2kannya..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
46 Honesty October 19, 2011 at 5:16 pm
JANTAN MELAYU:
Menurut laporan dari sebuah akbar Jerman ,Welt am sonntagVatican menyediakan wang yang banyak untuk mengekang perkembangan islam diseluruh dunia serta untuk memurtadkan orang islam.Dalam laporan bertajuk ‘Sejuta menentang Muhammad’ sejumlah besar wang diberikan kepada Congregationfor the Evangelization of People sebuah organisasi sulit Kristian,beribu pejabat di Rom.Ianya menyediakan secara langsung beribu orang mubaligh untuk negara yang menyekat pengembangan Kristian.Organisasi ini memiliki infrasruktur besar termasuk 42000 sekolah,1600 hospital ,6000 pusat perubatan kecemasan,12,000pejabat untuk membantu orang yang bermasaalah.Tumpuan organisasi ini adalah di Asia dan Afrika.Mereka bergantung kepada kaedah pentadbiran kejam untuk berjaya,sama seperti kaedah yang digunakan oleh anggota tentera.Organisasi ini mendapat sokongan padu dari negara Eropah dan Amerika.Mereka juga mendapat bantuan dari agensi perisikan negara-negara tersebut.
Saudara, Pope atau Vatican tidak perlu berbuat demikian kerana agama Islam berasal atau ciptaan Roman Catholic…cuba cari sumber di youtube dan apa yg dikatakan oleh Alberto Rivera(dia dah mati dibunuh/diracun)…oleh sekumpulan secret society atau musuh lain yg sudah lama merancang mau membunuh untuk memadamkan cerita yg keluar dari mulutnya…jangan risau…kalau Allah yg kamu sembah itu sangat berkuasa…berdoa dan minta penjelasan dariNya…kamu boleh cari jawabannya…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
47 Honesty October 19, 2011 at 5:24 pm
kerajaan semut:
sbb tu Rasullullah S.A.W ajar doa menolak kemiskinan…
senjata utama kristian adalah mengunakan harta dunia utk menjerut orang islam…
moga Allah mencatat nama kita di antara org islam mukmin sejati sehingga ke akhirat…
Allah menurunkan rezeki dan harta disekeliling kita, mengapa kita buta???
yang melapangkan hati, yang meringankan beban masalah bukan duit!!!
Tapi Allah s.w.t !!!
kepada saudara2 seislam yg teruji kesempitan duit bersabarlah dan berhijrah berpegang kepada tali2 ALLAH s.w.t = Al-Quran (manual utk kejayaan didunia dan ke akhirat)
Orang Kristian ikhlas mau menolong tak kira sesiapa bukan mau paksa masuk agama, sebaliknya org Islam(parti) yg guna teknik ni di Sabah…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
48 Honesty October 19, 2011 at 5:41 pm
org tulen:
Sblum tu aku nak tanya awak,awak ni manusia ka atau apa? D sabah yg kristian masuk muslim tak pun org bising2 tentang ni..tapi bila muslim masuk agama lain,da bising2. Dlm saudara sya pun ada yg dari kristian masuk muslim tapi kami tak kata pun dia murtad atau membenci dia..itu pilihan masing2 sebab tiada paksaan bila seseorg itu nak masuk agama lain..semua dari akidah org itu..malahan kami gembira lagi bila ada saudara yg muslim dan kristian…kami tak ada pun gaduh2 mcm dekat kat semenanjung tu..sebab politik la sesama agama lain bergaduh..
Betul tu org tulen…org Kristian tak buat apa-apa kepada org yg tukar agama tak kira apa kerana itu urusan Tuhan…keselamatan/keputusan di tangan sendiri dan urusan dia dgn Tuhan…org lain tak dpt selamatkan dia…org yg rasa diri dia selamat/baik/sempurna adalah org yg tidak sedar diri…dia samakan dirinya dgn Tuhan/God…banyak org sekarang menyelidik agama yg lain …dan ada yg convert mcm anak Hamas, Khalil….tengok di youtube…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
49 wakil PAS October 19, 2011 at 5:47 pm
harap pihak beritasemasa.com kaji balik komen2 dlm ruangan berita kali ini. nampaknya telah ‘dikristiankan’ oleh pembaca2 kristian. itulah akibat pihak tuan telah menyatakan Isa almasih “berfirman”. perkataan firman itu amat besar bagi saya. bukan boleh digunapakai sewenangnya. lebih besar dari perkataan raja “bertitah”. Wassalam
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
50 beritaduamasa.com October 19, 2011 at 6:00 pm
betul tu wakil PAS. buang masa je kita layan ruangan kali ini. terbukti org kristian pun berani berbicara dalam ruangan ini. diorg mana tau hukum hakam Islam. istilah murtad pun xpaham dan xakan paham pun sebab dlm kristian mana pakai istilah murtad. dah memg golongan kafirun. Wassalam
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
51 Nildih October 21, 2011 at 11:46 am
beritaduamasa.com:
betul tu wakil PAS. buang masa je kita layan ruangan kali ini. terbukti org kristian pun berani berbicara dalam ruangan ini. diorg mana tau hukum hakam Islam. istilah murtad pun xpaham dan xakan paham pun sebab dlm kristian mana pakai istilah murtad. dah memg golongan kafirun. Wassalam
Satu persoalan timbul dalam pemikiran saya,mengapa agam lain boleh masuk islam,tapi orang islam tidak boleh masuk agama lain?Adakah ini sdh termaktub dalam dalam ajaran agama islam itu sendiri ataupun oleh undang2/peraturan yang dibuat oleh sesama manusia?
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
52 Honesty October 19, 2011 at 6:21 pm
Abd Mutalib:
Jom orang Melayu kita bersatu supaya umat islam malaysia kesemuanya bersatu padu bersolat hajat dan membaca yasin utk menghancurkan evangelist ini.
Adakah itu yg disuruh/diseru dalam agama Islam….kalau betul ….memang betul apa yg anak Hamas cakap di youtube…Tuhan Kristian tak menyuruh umatnya menghancurkan org lain, sebaliknya disuruh mengasihi sesama manusia dan juga musuhnya…bukan guna agama jadi terrorist…baca buku agama kamu dan Alkitab macam terrorist khalil dari Mesir…kamu boleh temui jawaban setiap persoalan kamu…jangan sembarang cakap…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
53 bos October 19, 2011 at 9:08 pm
kerajaan nak buat akta murtad…..bagaimana pula dengan orang2 yang bukan islam…!!!!! adakah boleh diwujudkan satu akta khas untuk orang2 bukan islam yang mana melarang mereka masuk agama lain..?????????
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
54 Honesty October 20, 2011 at 9:10 pm
Orang Kristian faham dan menghormati agama lain tak kira apa….dan kita tidak guna perkataan kafir kepada sesiapa…kita panggil mereka saudara…kerana tiada yg sempurna/baik di dunia…tapi org AntiChrist tidak akan memahami org Kristian walaupun dia membaca, mendengar dan melihat peristiwa yg dahulu terjadi dan yg sekarang…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
55 aku October 26, 2011 at 11:04 pm
saya setuju sangat dengan anda,kristian x memanggil pn sesiapa dengan perkataan kafir itu,kristian mengajar utk saling mengasihi antara manusia,setiap manusia d bumi ini,walau dengan siapa sahaja pn..saya sgt x setuju bila kristian itu d panggil kafir,HINA kah kristian itu,sedang kn kristian yg wujud dahulu beribu tahun sebelum islam..itukah yg dajar alquran itu,mencaci org daripada agama lain..bg saya kristian lebih mulia daripada islam ini,semulia mulia agama yg ada d muka bumi nie..i’m proud to be christian..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
56 jantan melayu October 20, 2011 at 10:13 pm
bos:
kerajaan nak buat akta murtad…..bagaimana pula dengan orang2 yang bukan islam…!!!!! adakah boleh diwujudkan satu akta khas untuk orang2 bukan islam yang mana melarang mereka masuk agama lain..?????????
AWAK BOLEH MINTA DINEGARA LAIN TETAPI BUKAN DINEGARA IN.
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
57 aku October 26, 2011 at 11:07 pm
kat dalam negara nie tak boleh laa yee..,kejam n x adil la agama islam kat malaysia nie ngan agama lain,,wth..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
58 jantan melayu October 20, 2011 at 11:19 pm
Honesty: Saudara, Pope atau Vatican tidak perlu berbuat demikian kerana agama Islam berasal atau ciptaan Roman Catholic…cuba cari sumber di youtube dan apa yg dikatakan oleh Alberto Rivera(dia dah mati dibunuh/diracun)…oleh sekumpulan secret society atau musuh lain yg sudah lama merancang mau membunuh untuk memadamkan cerita yg keluar dari mulutnya…jangan risau…kalau Allah yg kamu sembah itu sangat berkuasa…berdoa dan minta penjelasan dariNya…kamu boleh cari jawabannya…
Maaflah ya honesty saya tak perlu merujuk kepada youtube untuk mengetahui kebenaran Agama Islam kerana saya telah mempunyai bahan rujukan saya sendiri iaitu AL-QURAN dan HADIS SAHIH. Kepercayaan saya terhadap AL-QURAN melebihi kepercayaan terhadap diri saya sendiri. Mengenai Agama ISLAM adalah ciptaan ROMAN KATOLIK ianya adalah dusta semata-mata…..ALLAH berfirman bermaksud ”Wahai orang-orang beriman ,janganlah kamu meletakkan kepercayaan kamu kepada kepada orang-orang diluar kalanganmu kerana mereka tidak akan berhenti menimbulkan kemudaratan bagimu.Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu .Telah nyata kebencian dari mulut mereka dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi.Sungguh Kami telah terangkan kepadamu ayat-ayat Kami jika kamu memahaminya.(surah-AL-MAIDAH;ayat 118)……….”Wahai umat manusia !Sesungguhnya telah datang kepada kamu AL-QURAN yang menjadi yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu,dan yang menjadi penawar bagi penyakit batin yang ada didalam dada kamu ;dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan serta membawa rahmat bagi orang-orang beriman”.(surah YUNUS;,ayat 57)…….Sesungguhnya Kami telah mengutusmu (wahai MUHHAMMAD )sebagai Rasul yang menjadi saksi,dan sebagai pembawa berita gembira,serta pemberi amaran.(surah AL-FATH;,ayat 8)…..Ia mengetahui apa ada dihadapan mereka dan juga dibelakang mereka;dan kepada ALLAH jualah kembalinya segala urusan.(surah AL-HAJJ;,ayat 76)…….”Bacalah (wahai MUHHAMMAD )dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makluk ),Dia menciptakan manusia daripada sebuku darah beku.Bacalah,danTuhanmu Yang Maha Pemurah,yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahui mereka.(surah AL-ALAQ;,ayat1-5)
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
59 Honesty October 21, 2011 at 1:09 am
jantan melayu: Maaflah ya honesty saya tak perlu merujuk kepada youtube untuk mengetahui kebenaran Agama Islam kerana saya telah mempunyai bahan rujukan saya sendiri iaituAL-QURAN dan HADIS SAHIH.Kepercayaan saya terhadap AL-QURAN melebihi kepercayaan terhadap diri saya sendiri. Mengenai Agama ISLAM adalah ciptaan ROMAN KATOLIK ianya adalah dusta semata-mata…..ALLAH berfirman bermaksud ”Wahai orang-orang beriman ,janganlah kamu meletakkan kepercayaan kamu kepadakepada orang-orang diluar kalanganmu kerana mereka tidak akan berhenti menimbulkan kemudaratan bagimu.Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu .Telah nyata kebencian dari mulut mereka dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi.Sungguh Kami telah terangkan kepadamu ayat-ayat Kami jika kamu memahaminya.(surah-AL-MAIDAH;ayat 118)……….”Wahai umat manusia !Sesungguhnya telah datang kepada kamu AL-QURAN yang menjadi yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu,dan yang menjadi penawar bagi penyakit batin yang ada didalam dada kamu ;dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan serta membawa rahmat bagi orang-orang beriman”.(surah YUNUS;,ayat 57)…….Sesungguhnya Kami telah mengutusmu (wahai MUHHAMMAD )sebagai Rasul yang menjadi saksi,dan sebagai pembawa berita gembira,serta pemberi amaran.(surah AL-FATH;,ayat 8)…..Ia mengetahui apa ada dihadapan mereka dan juga dibelakang mereka;dan kepada ALLAHjualah kembalinya segala urusan.(surah AL-HAJJ;,ayat 76)…….”Bacalah (wahai MUHHAMMAD )dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makluk ),Dia menciptakan manusia daripada sebuku darah beku.Bacalah,danTuhanmu Yang Maha Pemurah,yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahui mereka.(surah AL-ALAQ;,ayat1-5)
Thank you, no comment, org yg Antichrist tidak akan memahami dan mempercayai walaupun dah membaca, melihat, mendengar semua peristiwa yg dah berlaku dan sedang terjadi (mengenai Isa Almasih – Jesus Christ)…memang pun tiada satu yg mempercayai, saksi pun dah dihapuskan…tapi sendiri boleh buat penyelidikan…yg betul2 mencari boleh menemukan Dia…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
60 jantan melayu October 21, 2011 at 7:26 am
Honesty: Thank you, no comment, org yg Antichrist tidak akan memahami dan mempercayai walaupun dah membaca, melihat, mendengar semua peristiwa yg dah berlaku dan sedang terjadi (mengenai Isa Almasih – Jesus Christ)…memang pun tiada satu yg mempercayai, saksi pun dah dihapuskan…tapi sendiri boleh buat penyelidikan…yg betul2 mencari boleh menemukan Dia…
Saya tidak anti sesiapa ,walau apapun bangsa dan Agama anda tetapi saya hanya memusuhi mereka yang ingin menjadi musuh saya.Memandangkan saya seorang Islam adalah menjadi kewajipan saya mempertahankan Agama ini ,Anda juga boleh mempertahankan Agama anda jika ianya diserang oleh musuh -musuh anda .
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
61 Honesty October 21, 2011 at 12:28 pm
jantan melayu: Saya tidak anti sesiapa ,walau apapun bangsa dan Agama anda tetapi saya hanya memusuhi mereka yang ingin menjadi musuh saya.Memandangkan saya seorang Islam adalah menjadi kewajipan saya mempertahankan Agama ini ,Anda juga boleh mempertahankan Agama anda jika ianya diserang oleh musuh -musuh anda .
No problem brother, we understand each other….yg pasti di sini agama Roman Catholic, Protestants dan lain-lain tidak akan menyerang Islam tapi mereka mau bawa bergabung satu pendapat, satu agama dan pemimpin…sebab mana-mana organisation di bawa arahan/naugan/perintah secret society-Jesuit..yg bosnya Pope Vatican….secara rahsia…sekarang tak berapa menonjol sebab group ni masuk di mana-mana negara dan menganut agama negara itu juga …tu sebab sukar di kesan perbezaannya…saya Kristian tapi tak sama dgn group itu…
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
62 Nildih October 21, 2011 at 11:49 am
Honesty:
Orang Kristian faham dan menghormati agama lain tak kira apa….dan kita tidak guna perkataankafir kepada sesiapa…kita panggil mereka saudara…kerana tiada yg sempurna/baik di dunia…tapi org AntiChrist tidak akan memahami org Kristian walaupun dia membaca, mendengar dan melihat peristiwa yg dahulu terjadi dan yg sekarang…
Saya sependapat dengan saudara,…..memang sudah tertulis…..apa yang terjadi……..percayalah….
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
63 bos October 21, 2011 at 12:24 pm
jantan melayu: AWAK BOLEH MINTA DINEGARA LAIN TETAPI BUKAN DINEGARA IN.
hahaha……jawapan dari seorang yang sombong, bongkak dan ego anda tidak ada hak meghalau saya dari negara ini….. harus diigat itu hanya cadangan dan bukannya muktlak menjadi hak saya untuk mencadangkan apa-apa perkara yang difikirkan perlu samada setuju atau tidak biar pihak lain yang menentukan dan kalau anda tidak berstuju sekali pun bagilah jawapan yang bernas..!!!!! dan bukannya menidakkan kewarganegaraan saya dan apa pula hak anda untuk menghalau saya …saya tidak sekalipun bercakap berkenaan dengan agama dan bangsa anda malah jauh sekali mempertikai apa2 perkara yg telah terkandung dlm perlembanggaan malah saya menghormatinya, anda perlu tahu malaysia bukannya terdiri dari satu agama dan bangsa itu sahaja….budak darjah 1 pun tahu jawapannya ,sebabnya cukup jelas perlembangaan persekutuan menyatakan setiap orang berhak menentukan agama mana yang ingin dianutinya bila berumur 18 tahun,tapi bagaimana pula kita nak mencegah individu2 yang bukan islam ini memeluk agama lain ?.disini saya tak ada menyatakan atau pinpoint agama apa pun… contoh islam dimalaysia melarang umatnya murtad,bagaimana pula hak yang bukan islam terutama keluarga mereka..???? setakat yang kita tahu memang tiada suatu akta atau pun undang2 yang boleh menanggani isu ini. sebab ianya masih terikat dengan perlembangaan yang sedia ada iaitu kebabasan beragama…..di malaysia umat islam dikawal oleh suatu badan atau persatuan yang dikenali sebagai majlis agama islam( sila perbetulkan sekiranya saya salah) yang mana salah satu tanggungjawab mereka memperbetulkan akidah2 umatnya telah terpesong atau lari daripada ajaran asal atau memperbetulkan apa yang tak betul…….itu untuk orang islam….. tapi bagaimana pula yang bukan islam ??????? ada atau tidak badan yang berperanan sama seperti majlis agama islam….persoalannya dimana individu2 yang bukan yang bukan islam ini hendak mengadu ?????? nak pergi ke majlis agama islam tak mungkin….persoalannya dimana dan bagaimana ?????? mungkin cadangan saya diatas tidak masuk akal bagi sesetengah pihak…..akhir sekali pohon kemaafan sekiranya ada tulisan yang menyinggung perasaan atau mengaibkan sesiapa sama hidup ataupun yang mati tiada niat disebaliknya….cuma apa yang saya kesalkan anda seolah-olah menidakkan agama orang lain yang ada di malaysia. sekian…..SATU MALAYSIA..
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
64 bos October 21, 2011 at 1:04 pm
Honesty: Adakah itu yg disuruh/diseru dalam agama Islam….kalau betul ….memang betul apa yg anak Hamas cakap di youtube…Tuhan Kristian tak menyuruh umatnya menghancurkan org lain, sebaliknya disuruh mengasihi sesama manusia dan juga musuhnya…bukan guna agama jadi terrorist…bacabuku agama kamu danAlkitab macam terrorist khalil dari Mesir…kamu boleh temui jawaban setiap persoalan kamu…jangan sembarang cakap…
HEMM….takpe bro biar dia dibuat…biarkan silabu terjun dengan labu-labunya….tapi kalau boleh biarlah seruan itu sampai kepada umat-umat mereka yang sudah hilang arah tujuan kehidupan….contoh mat2 rempit,mat gian,pelacur,kaki makan suap dan byk lagilah agar mereka ni kembali ke pangkal jalan dan mengikut seruan yang telah diwar-warkan,… bukan apa……banyak faedah mereka akan dapat dari pada buat benda2 bodoh….itupun kalau golongan2 nie nak dengar seruan itu jangan jadi sebaliknya sudah……?????
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
65 Rasydan October 21, 2011 at 4:04 pm
menurut pengalaman aku orang yang ada kristianofobia ni selalunya sama ada dia ataupun ustazdia lepasan pondok jin bertendang.
tu menunjukkan orang agama ni sebenarnya insecure. ketakutan adalah alat yang paling powerful untuk semua jenis cult dan agama. kristianofobia tu sendiri adalah bukti orang agama sebenarnya tak mampu guna rasionaldan iman yang ada, sehingga perlu sentiasa diingatkan tentang “dakyah kafir yang cuba menyesatkan”.
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
66 jantan melayu October 21, 2011 at 11:50 pm
bos: hahaha……jawapan dari seorang yang sombong, bongkak dan ego anda tidak ada hak meghalau saya dari negara ini….. harus diigat itu hanya cadangan dan bukannya muktlak menjadi hak saya untuk mencadangkan apa-apa perkara yang difikirkan perlu samada setuju atau tidak biar pihak lain yang menentukan dan kalau anda tidak berstuju sekali pun bagilah jawapan yang bernas..!!!!! dan bukannya menidakkan kewarganegaraan saya dan apa pula hak anda untuk menghalau saya …saya tidak sekalipun bercakap berkenaan dengan agama dan bangsa anda malah jauh sekali mempertikai apa2 perkara yg telah terkandung dlm perlembanggaan malah saya menghormatinya, anda perlu tahu malaysiabukannya terdiri dari satu agama dan bangsa itu sahaja….budak darjah 1 pun tahujawapannya ,sebabnya cukup jelas perlembangaan persekutuan menyatakan setiap orang berhak menentukan agama mana yang ingin dianutinya bila berumur 18 tahun,tapi bagaimana pula kita nak mencegah individu2 yang bukan islam ini memeluk agama lain ?.disini saya tak ada menyatakan atau pinpoint agama apa pun… contoh islam dimalaysia melarang umatnya murtad,bagaimana pula hak yang bukan islam terutama keluarga mereka..???? setakat yang kita tahu memang tiada suatu akta atau pun undang2 yang boleh menanggani isu ini. sebab ianya masih terikat dengan perlembangaan yang sedia ada iaitu kebabasan beragama…..di malaysia umat islam dikawal oleh suatu badan atau persatuan yang dikenali sebagai majlis agama islam( sila perbetulkan sekiranya saya salah) yang mana salah satu tanggungjawab mereka memperbetulkan akidah2 umatnya telah terpesong atau lari daripada ajaran asal atau memperbetulkan apa yang tak betul…….itu untuk orang islam….. tapi bagaimana pula yang bukan islam ??????? ada atau tidak badan yang berperanan sama seperti majlis agama islam….persoalannya dimana individu2 yang bukan yang bukan islam ini hendak mengadu ?????? nak pergi ke majlis agama islam tak mungkin….persoalannya dimana dan bagaimana ?????? mungkin cadangan saya diatas tidak masuk akal bagi sesetengah pihak…..akhir sekali pohon kemaafan sekiranya ada tulisan yang menyinggung perasaan atau mengaibkan sesiapa sama hidup ataupun yang mati tiada niat disebaliknya….cuma apa yang saya kesalkan anda seolah-olah menidakkan agama orang lain yang ada di malaysia. sekian…..SATU MALAYSIA..
Terpulang kepada anda bagaimana anda hendak membuat tafsiran tentang apa yang ditulis, .Anda telah tersalah faham dengan konsep kewaganegaraan,maksud warganegara bukanlah anda sahaja berhak keatas negara ,tetapi negara juga berhak keatas anda.Sekiranya anda faham tentang rukunnegara mungkin tidak banyak yang anda pertikaikan.Warganegara adalah bermaksud apa sahaja perbuatan serta tindakan yang dibuat adalah untuk kepentingan serta kebaikan kepada negara,tertakluk kepada undang-undang serta perlembagaan negara.Tidak kiralah siapa,status,agama,bangsa atau pangkat anda, sekiranya anda bersekongkol dengan orang atau negara asing untuk membuat sesuatu yang menjejaskan keselamatan serta memberi ancaman kepada negara mereka ialah pengkhianat kepada negara ini ,sama ada kita suka atau tidak kepada negara ini,inilah sahaja negara kita.Sekiranya anda mengkhianati negara ini ,anda bukan sahaja mengkhianat negara ini ,anda juga telah mengkhianat Bangsa ,Keturunan,Agama dan juga status anda kerana ianya akan tercatat serta diperkatakan sepanjang masa.Begitulah juga sekiranya anda memilih untuk menyumbang atau membuat sesuatu yang mendatangkan kebaikan untuk negara , ianya juga akan tercatat serta diperkatakan sepanjang masa.Tidak ada paksaan untuk menjadi warganegara ini, untuk memuaskan hati semua pihak adalah mustahil,adakah anda merasakan sistem pentadbiran serta undang -undang yang ada dinegara memuaskan hati umat Islam dinegara ini, anda sendiri tahu apa jawapannya.Anda pergilah ke Amerika sekalipun, dimana dikatakan negara paling bebas serta bertoleransi didunia juga terdapat kepincangan undang -undang dimana anda boleh berkahwin lelaki dengan lelaki atau perempuan+perempuan ,boleh berbogel serta bersetubuh dimana anda suka ,tetapi apabila perkara yang berkaitan dengan Islam pelbagai syarat serta peraturan yang ketat dikenakan.
Respon Anda Bagi Pendapat Ini?
67 guntur November 5, 2011 at 9:49 am
kepada jantan melayu, bila baca saja comment anda semua nya hipokrit… mempertahan kan negara dan agama
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment